zondag 21 augustus 2011

Vlierbessensiroop

Elk jaar probeer ik vlierbessensiroop te maken, elk jaar ben ik precies aan iets anders aan het denken als de vlierbessen rijp zijn. Maar dit jaar zou anders zijn en jawel!

In mijn herboristenles heb ik geleerd dat een combinatie van vlierbloesemsiroop en vlierbessensiroop de ideale combinatie is om vervelende wintergriepjes te bestrijden. Dit jaar wordt dus testjaar 1. De vlierbloesemsiroop hebben we al begin juni gemaakt. Voor de start van mijn blog, dus dat receptje wordt iets voor volgend jaar.

Aangezien ik zelf geen receptje voor de siroop had, heb ik als hulplijn mijn collega-herborist met vlieggebied Ronse ingeroepen.

- Zwarte vlierbessen van de steeltjes halen.
- Opkoken in een pannetje.
- Zeven zodat je enkel sap hebt. Volgens de boekjes moet je het dan door een neteldoek gieten, maar dat wordt maar een vuiligheid. Dus de bessendrap een beetje pletten in de zeef zodat al het sap eruit is, is al goed genoeg.
- Per liter sap, 500 gr suiker toevoegen en laten inkoken of hoe zeggen ze dat? Soit, opwarmen tot het kookt en zorgen dat het siroop wordt.

Ik had nog enige argwaan of de blauwzuur in de bessen nu wel allemaal weg zou zijn, dus dat heb ik nog gecheckt bij de apotheker van de familie en als de bessen gekookt zijn dan is het allemaal dik ok.

Aangezien ik vind dat elk blogbericht een foto moet hebben om het wat esthetisch te houden: zie hierboven, maar het lijkt meer op nepbloed uit een slechte horrorfilm dan op een mooie prestatie. Vooral omdat ik niet eens recht in mijn potjes kon gieten. Ach ja, als we deze winter maar gezond blijven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten